آموزش و پرورش مازندران را دریابیم/ فرصت‌سوزی نکنیم
 آموزش و پرورش مازندران را دریابیم/ فرصت‌سوزی نکنیم
در طی ماه‌های اخیر مهم ترین دستگاه استان دچار حواشی مختلفی شد که دل هر دردمندی را به درد آورد. ورود برخی چهره های سیاسی به عرصه انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ اتفاقات ناخوشایندی را رقم زده و در نهایت یک انتصاب کاملا سیاسی در فروردین ۱۴۰۱ رقم خورد.

به گزارش جویبار آنلاین, در طی ماه‌های اخیر مهم ترین دستگاه استان دچار حواشی مختلفی شد که دل هر دردمندی را به درد آورد. ورود برخی چهره های سیاسی به عرصه انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ اتفاقات ناخوشایندی را رقم زده و در نهایت یک انتصاب کاملا سیاسی در فروردین ۱۴۰۱ رقم خورد. از آنجا که بدنه نهاد تعلیم و تربیت را معلمان یعنی فرهیختگان جامعه تشکیل می دهند، واکنش ها به رفتارها و تصمیمات غیر کارشناسی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران شدت گرفته و کار به جایی رسید که وزیر آموزش و پرورش پس از ۲ ماه و نیم امضاء خود را پس گرفته و در تیرماه ۱۴۰۱ عابدی را عزل کرد.

در این اتفاقات ناخوشایند که آموزش و پرورش مازندران را با حواشی متعددی روبرو ساخت، چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. نخست آنکه تعلیم و تربیت یک نهاد تخصصی و غیر سیاسی است و باید عنان این کشتی بزرگ در دستان افراد دلسوز، متعهد، متخصص به امر تعلیم و تربیت و غیر سیاسی باشد. اعمال نفوذ و دخالت های بی‌جای عناصرِ بیرون از دستگاه می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری به تعلیم و تربیت و نهایتا سرنوشتِ آینده سازان کشور وارد کند. در انتخاب مدیران دستگاه تعلیم و تربیت باید به مولفه‌های مهمی همچون تعهدِ عملی و تخصصِ علمی به سند تحول بنیادین به عنوان قانون اساسی تعلیم و تربیت توجه وافر داشت.

امروز که آموزش و پرورش مازندران دوران ناخوشی را پس از حواشی چندین ماهه آغاز سال ۱۴۰۱ پشت سر می‌گذارد باید دردمندان تعلیم و تربیت از وزارت آموزش و پرورش، استانداری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و همه دغدغه‌مندان را بر آن دارد که با انتخاب فرد یا افراد صاحب صلاحیت، انقلابی، متعهد، متخصص، کاربلد، و با اخلاق حسنه در جایگاه باارزش خدمت به فرهيخته ترین قشر جامعه و آینده سازان کشور قرار گیرد. ضرورت بررسی و شناخت دقیق چنین افرادی امروز از واجبات امر به شمار می‌آید. نباید اشتباهی که در فروردین ۱۴۰۱ آموزش و پرورش مازندران را وارد پُرحاشیه ترین دوران تاریخ خود کرد دگربار تکرار شود.

یکی از دغدغه های فرهنگیان استان مازندران این روزها این است که چرا با وجود سرمایه های انسانی توانمند، جوان و انقلابی، آموزش و پرورش مازندران با بلاتکلیفی روبرو است. خوشبختانه نیروهای بسیار کارآمدی در تار و پود این استان وجود دارد که در هیاهوی سیاست‌ورزی ها ناشناخته مانده و گاها مشاهده شده که حتی فرزندان برومند این استان در استانهای دیگر مشغول خدمت می‌باشند‌. برای مثال دکتر شهریار صالحانی که هم اکنون به عنوان مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۱ تهران در حال خدمت است از ظرفیت های بزرگ تعلیم و تربیت محسوب می شود که متاسفانه خدمات وی شامل حال مازندرانی ها نمی شود.

استفاده از سرمایه های انسانی توانمند و قابل اتکا، مطالبه برحق فرهنگیان استان است. در مقطعی که آموزش و پرورش با مسائل عدیده ای همچون بازنشستگی بسیاری از نیروها و کمبود نیروی انسانی، هجوم آسیب های اجتماعی به دانش آموزان، ضعف خدمات رسانی رفاهی به فرهنگیان، و ضربات اجتناب ناپذیر کرونا بر پیکره تعلیم و تربیت روبرو است؛ تنها راه چاره بهره‌مندی از ظرفیت های مطمئن در مدیریت دستگاه تعلیم و تربیت است تا بتوان با بکارگیری روش های علمی و ایجاد هم افزایی و گسترش همدلی، قطار آسیب دیده آموزش و پرورش مازندران را به ریل بازگرداند. این مهم میسر نمی شود مگر با استفاده از توان مدیران تراز کشوری در آموزش و پرورش مازندران.

  • نویسنده : یکی از فرهنگیان استان